Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie
Základní informace o projektu
Název projektu: | Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie |
Zkrácený název projektu: | Učitel chemie |
Číslo projektu: | CZ.1.07/2.2.00/15.0324 |
Doba řešení projektu: | 1.1. 2011 – 31.12. 2013 |
Operační program: | Vzdělávání pro konkurenceschopnost |
Prioritní osa: | 7.2 - Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj |
Oblast podpory: | 2.2. – Vysokoškolské vzdělávání |
Číslo výzvy: | 15 |
Výše podpory: | 3 392 158 Kč |
Příjemce dotace: | Univerzita Palackého v Olomouci |
Realizující pracoviště: | Katedra anorganické chemie Přírodovědecké fakulty UP |
Partneři: | |
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu je zkvalitnění profesní přípravy budoucích učitelů chemie v navazujícím (magisterském) studiu, jejíž nedílnou součástí je oborová didaktika a pedagogická praxe. Tato část vysokoškolské přípravy je často opomíjena - učitelé jsou velmi dobře připravováni po odborné stránce v oborech své aprobace, ale mají minimální pedagogické zkušenosti, neboť jim chybí více kontaktů přímo s žáky během VŠ studia. Inovace VŠ přípravy učitelů je nezbytná také vzhledem k probíhajícím změnám ve školství, zejména se jedná výuku na ZŠ a SŠ dle rámcových vzdělávacích programů (RVP), které vyžadují od učitelů přírodovědných předmětů zcela nový přístup k přírodovědnému vzdělávání. Do profesní přípravy učitelů chemie budou nově zapojeni také zkušení vysokoškolští odborníci z jiných VŠ, např. UK Praha, OU Ostrava, UHK Hradec Králové a učitelé SŠ.
Bude rozšířena pedagogická praxe a výrazně posíleny aktivity vysokoškolských studentů umožňující budoucím učitelům chemie bezprostřední kontakt s žáky ZŠ i SŠ, např. řízení žákovských projektů přímo ve výuce chemie, vedení laboratorních cvičení, organizace chemické olympiády (ChO) na školách a exkurzí v laboratořích PřF UP pro žáky ZŠ a SŠ, konzultace v oboru chemie pro talentované žáky SŠ, příprava přírodovědných soutěží a popularizačních akcí.
Přínos projektu
VŠ studenti budoucí učitelé chemie budou lépe připraveni na své povolání, získají další pedagogické zkušenosti a praxi přímo u svých budoucích zaměstnavatelů; SŠ studenti si rozšíří chemické resp. přírodovědné vědomosti i klíčové kompetence, mnozí z nich získají motivaci k dalšímu VŠ studiu přírodovědných oborů, neboť zkušenosti ukazují, že bezprostřední kontakt VŠ a SŠ studentů je velmi účinnou propagací VŠ studia. Studenti VŠ budou motivováni k doktorskému studiu.
Hlavní cílovou skupinou jsou studenti VŠ a další cílovou skupinu tvoří pedagogičtí pracovníci ze škol.
Související projekty
- Vzdělávání a týmová spolupráce v oblastech regenerace krajiny intenzivně narušené lidskou činností
- Přírodní vědy ve 21. století
- ICTEDUCA: Moderní prostředky ICT v přírodovědných a ekonomických oborech a jejich prezentaci
- Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie


Konference
- S podporou projektu organizujeme mezinárodní konferenci
Rychlé odkazy:
- Evropský sociální fond
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost
- Katedra anorganické chemie PřF UP
- Projektový servis UP